Παρασκευή 22 Ιανουαρίου 2016

Ποιος είναι ο ΗΓΕΤΗΣ;

Ηγέτης είναι… Ένας

            

Γράφει ο Βαγγέλης Μανωλόπουλος*
Αθλητικός Ψυχολόγος

Κάθε ποδοσφαιρική ομάδα έχει ανάγκη από έναν ηγέτη. Ηγέτης, όμως, όπως ορίζεται από τη διεθνή βιβλιογραφία είναι κατά αποκλειστικότητα ο προπονητής της κάθε ομάδας.
Ο προπονητής (θα 'πρεπε να) είναι ο υπεύθυνος στην ομάδα για να δίνει στους αθλητές του κίνητρο, ανατροφοδότηση, κατευθυντήριες γραμμές και να λαμβάνει τις σημαντικές αποφάσεις, αναλαμβάνοντας και το ανάλογο κόστος.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι οι έννοιες του ηγέτη (leader) και του αρχηγού (captain) είναι τελείως διαφορετικές αλλά, στη χώρα μας, μετά από ένα σερί καλών εμφανίσεων "βαφτίζεται" leader κατά περίπτωση ο πρώτος σκόρερ της ομάδας, το δεκάρι ή ο τερματοφύλακας.
Ο προπονητής-ηγέτης της αθλητικής ομάδας, μπορεί να διακριθεί σε δύο κατηγορίες: τον δημοκρατικό και τον αυταρχικό.
Δημοκρατικός (democratic) θεωρείται ο προπονητής που συμβουλεύεται και δίνει χώρο στους παίχτες του να εκφραστούν και να διατυπώσουν τις απόψεις τους, όντας όμως αυτός ως ηγέτης που θα αναλάβει τη τελική απόφαση. Τέτοιου είδους προπονητής μοιράζει τις ευθύνες με τέτοιο τρόπο, ουτώς ώστε όλοι οι παίκτες να έχουν το κατάλληλο κίνητρο για να προσπαθήσουν στον μέγιστο βαθμό.
Αυταρχικός (autocratic) θεωρείται ο προπονητής ο οποίος αναλαμβάνει μόνος του οποιαδήποτε απόφαση σχετίζεται με την ομάδα, αγνοώντας άλλες απόψεις και επιβάλλοντας τη δική του ακόμα και με φωνές.
Το ζήτημα, βέβαια, δεν έγκειται στον τύπο ηγεσίας που ακολουθείται αλλά στο κατά πόσο αυτός είναι αποδοτικός στην εκάστοτε ομάδα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι προπονητές με μεγάλες επιτυχίες σε έναν σύλλογο, αποτυγχάνουν σε άλλους συλλόγους. Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί, μεταξύ άλλων, ο Ράφα Μπενίτεθ των 5 ευρωπαϊκών τίτλων με 3 διαφορετικές ομάδες, ο οποίος δεν αντέξε παρά μόνο μισή σεζόν στον πάγκο της Ρεάλ Μαδριτής.
Εξάλλου, σε αρκετές έρευνες οι ερευνητές διέκριναν όλα τα χαρακτηριστικά που κατατάσσουν έναν προπονητή ως αυταρχικό, ενώ παράλληλα οι αθλητές του τον θεωρούσαν απόλυτα δημοκρατικό. Ακόμη, ενδιαφέρον παρουσιάζουν έρευνες στις οποίες οι συμμετέχοντες προπονητές είτε δε μπορούσαν να διακρίνουν τι τύπο ηγεσίας ακολουθούν, είτε πίστευαν ακράδαντα ότι χρησιμοποιούν άλλο τύπο από ό,τι συνέβαινε πράγματι.
Κλειδί για μία αποτελεσματικότερη μορφή ηγεσίας και για την καλύτερη συνεργασία όλης της ομάδας αποτελεί η καλή επικοινωνία μεταξύ του προπονητή και των αθλητών του.
Πιο συγκεκριμένα ως προπονητές καλείστε να:
  • Κατανέμετε δικαία και διακριτά τους ρόλους μέσα στην ομάδα
  • Αφουγκραστείτε τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες των αθλητών σας
  • Δώσετε χώρο στους αθλητές για να αναλάβουν πρωτοβουλίες
  • Υποστηρίζετε τους αθλητές σας μετά από αποτυχίες
  • Επιβραβεύετε τους αθλητές σας μετά από επιτυχίες
  • Είστε προσαρμοστικοί στις εκάστοτε συνθήκες
  • Είστε συνεπείς στα λόγια και στις πράξεις σας
  • Θέσετε κανόνες και να
  • Φροντίσετε να τηρούνται από όλους

Ο Βαγγέλης Μανωλόπουλος είναι απόφοιτος του τμήματος Ψυχολογίας του Ε.Κ.Π.Α.,
Μεταπτυχιακός σπουδαστής στο ΠΜΣ Ψυχολογίας της Άσκησης στη Σ.Ε.Φ.Α.Α. του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Συνεργάζεται με αθλητικές ακαδημίες στην Αθήνα, ενώ παράλληλα παρακολουθεί Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της Ψυχιατρικής Κλινικής Ενηλίκων του Σισμανόγλειου Νοσοκομείου. Στο πλαίσιο της πρακτικής άσκησής του έχει συνεργαστεί με το Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο Αθηνών, το Σύνδεσμο Αθλητικών Προσαρμοσμένων Δραστηριοτήτων VictorArtant-ΝΙΚΗ και το Κέντρο Ημέρας Βαβέλ

Επιμέλεια: Δώρα Ιωακειμίδου
acadimies.gr
20/01/2016
πηγή: acadimies.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου